fredag 29. juli 2011

Midtre Høgvagltind 2066 moh.

Midtre Høgvagltind i midten, med Høgvaglebreen i front.
Mange av tindene våre har ofte flere ruter for å nå toppen. Erfaring og utstyr er som regel det som avgjør hvilke rute som er best for den enkelte. Midtre Høgvagltind er en slik topp. Lett tilgjengelig, og kan nåes både med og uten brekryssing. Jeg vil nå beskrive turen uten bre...en rute som man fint går på egenhånd.
Turen starter ved Leirvassbu i Leirdalen, på 1410 moh. Der ser du fint dagens mål. Den troner i sydlig retning, og virkelig lokker din oppmerksomhet. Følg så stigen som er skiltet Gjendebu. Først over brua ved gamle Leirvassbu (steinhytta), og så bortetter anleggsveien som svinger ned Gravdalen. Ta av ved Nøgla, der stigen går til Gjendebu. Godt merket hele veien opp Høgvaglen. Her oppe får du en nydelig utsikt til alle kanter! Gå så videre ned Høgvaglurda og forbi Øvre Høgvagltjern. Her skal du ta av fra stigen, og krysse over elva. Ruten oppover sier seg selv. Du skal holde deg på venstre side av breen, og følge oppover mot ryggen delvis på noen sva og stein. Når du kommer opp på Austre Høgvagltind, så ser du godt den videre ruten. Litt nedover til bandet, og så opp ryggen. I starten etter bandet, er det lurt å holde litt ut til høyre, til den røde hammeren er passer, og så inn på kvassryggen igjen. Lett og artig klyving et parti, og siste biten til toppen helt greit. Det er god plass her oppe på toppen, og en utsikt som tar pusten fra deg! Virkelig nydelig!
Er du i en gruppe med brekyndig og utstyr for bretur, så er også den ruten inntegnet på kartet jeg legger ved. Breen her er ganske "rolig", og kryssingsruten er meget enkel.
Ta deg en tur hit opp, og planlegg neste topp underveis...for her ser du mange!
God fjellhelg alle sammen! Nyt finværet!
Leirvassbu - Midtre Høgvagltind 2066 moh.