fredag 12. august 2011

Hinnotefjellet 2114 moh.

Er du i Gjendebu, og har lyst på en topptur, så har du også der mange alternativer.  Turen jeg nå vil beskrive ligger midt i smørøyet, men er likevel ikke nedtrakka av fotturister...nemlig Hinnotefjellet.
Gjendebu har den korteste adkomsten til denne toppen, så ruta starter der. Følg så stigen oppover Storådalen i retning Leirvassbu. Koselig bjørkeskog følger deg et stykke oppover, før terrenget åpner seg opp. Like etter Storådalshytta, som er ei utleiehytte til Lom Fjellstyre, kommer du til Semelåa. Her fortsetter stigen over brua til Leirvassbu og Spiterstulen, men du skal holde oppover på høyre side av elva, inn dalen mellom Semeltind og Storådalshø. Hold siden innover og du får ettehvert Semelbretjønne under deg på venstre side. Fortsett så opp på laveste punktet på bandet mellom Søre Hellstugutind til venstre og Hinnotefjellet til høyre. Inne på bandet svinger du så bare til høyre og følger ryggen lett opp på toppen. En flott topp i en storslagen natur. Noen av Jotunheimens høyeste topper omringer deg her, med Hellstugutinder, Memurutinder og Surtningsue som "naboer".Rett under deg på nordsiden kan du beskue Vestre Memurubrean.
Ha en fin fjellhelg alle sammen!
Storådalen - Hinnotefjellet 2114 moh.