tirsdag 6. september 2011

En rundtur i Gjendealpene.

Tjønnholstind 2331 moh
Fjellområdet sør for Gjende, betegnes ofte som Gjendealpene. Dette er et nydelig område, med mange høye topper. Jeg vil nå beskrive en rundtur, der du kan ta flere topper, om det er ønskelig.
Turen starter fra veien i Vargebakken. Følg så stigen inn Leirungsdalen, og over Leirungsåa. Følg så over myrene og opp Semmellægret på venstre side av bekken og opp mot Bukkehåmårtjønne. Her krysser du over, og følger ryggen til toppen av Bukkehåmåren på 1910 moh. Følg så ryggen lett sør-vest til toppen av Kvassryggen på 2071 moh. Videre fortsetter det med litt brattere klyving til toppen av Høgdebrotet på 2226 moh. Mange har kanskje fått nok når de har kommet så langt som dette (retur tegnet på kartet), men selveste Tjønnolstind på hele 2331 moh er faktisk innen rekkevidde! Fortsetter du utover i vestlig retning, kommer du etterhvert bort til Steinflytinden før eggen ettehvert tar deg nærmere toppen. Hold deg litt nede i sørsiden på eggen og "gå forbi" og opp fra vestsiden. Det er den enkleste ankomsten. Nå har du virkelig fått deg en flott tur etter egger og topper som nok selveste Jo-Gjende brukte til å lokalisere reinen han jaktet på i dette området. Returen ned går på sørsiden. Se deg litt for her, og let etter god vei ned. Rund så Steinflybrean og vestover til Steinflybekken. Nede i siden kommer du etterhvert inn på stigen igjen, og du holder da denne nordover og ut til bilen igjen.
Dette er virkelig en flott runde, med en magisk utsikt. Vil anbefale denne på en klar og tørr høstdag, med fint vær og god sikt. Runden kan gjøres lang eller kort...du bestemmer!
God tur!
Vargebakken . Bukkehåmåren - Kvassryggen - Høgdebrotet - Steinflytind - Tjønnholstind.