fredag 30. august 2013

Semelholstind 2147 moh, via Visbreen.

Semelholstind 2147 moh.
Semeholstind er en markert og spesiell topp som sikkert mange har merket seg på tur til Leirvassbu. Den ligger som en rygg nord/øst for Visbretind, på motsatt side av Visbreen. For å komme hit opp, må du enten klatre eller krysse Visbreen.

Jeg vil nå beskrive ruten opp via Visbreen.

Utgangspunktet for denne turen er Leirvassbu, på 1410 moh. Selveste topptureldoradoet i Jotunheimen!
Du har to forskjellige ruter via Visbreen opp til Semelholstind, og jeg vil ta for meg begge disse.
Alternativ 1 er en nydelig fottur med en ikke altfor utfordrende brekryssing. Dette er derimot en drug tur, som du må beregne 10 timer +/- på. God kondisjon kreves.
Alternativ 2 er en kortere versjon, men setter større krav til brekunnskapene dine, da denne går via det bratte og oppsprukne brefallet på Visbreen. Her kreves det god breerfaring.

Alternativ 1, via Langvatnet og Visbreen.
Følg stigen merket Gjendebu. Du tar da over brua ved Leirvassbu, og følger anleggsveien til du kommer rundt svingen, og er i toppen av Gravdalen. Da tar stigen av til venstre, og du følger så opp Høgvaglen. Allerede her har du storslagen utsikt. Både til Hurrungene i vest, til Gjendealpene i sør/øst, og til høgfjellsmassivet mellom Leirdalen og Visdalen i nord.

Følg så stigen videre nedover Høgvaglurda, forbi Øvre Høgvagltjern og Nedre Høgvagltjern. Fortsett så rett frem mot Gjendebu i stikrysset til Olavsbu, og gå noen hundre meter før du svinger av stigen og søker mot bekken som kommer ned på venstre side øst for Langvasshø. Her er det ikke lengere stig, men bekken krysses lettest nede i siden, og du søker deg oppover mot selve Visbreen. Vel oppe i morenelandskapet, har du så den flate delen av Visbreen fremfor deg. Bak deg har du et hav av topper, som Skardalseggje, Skardalstind, Høgvagltind, Austre Rauddalstind og mange flere.

Brekryssinga som nå står for tur, går etter den flate delen av breen. Du har kun en liten bakke i starten, en belg, før du kommer inn på høgbreen. Ved finvær så har du nå Semelholstind synlig fremfor deg, og du kan sikte deg inn på den høgre kanten av denne. Når du nå nærmer deg toppunktet på breen, nokså nærme Semelholstind, vil du komme i kontakt med noen bananformede sprekker, som du må orientere i. Disse går fra Semelholstind mot de sørvestre Urdadalstindene. Enkel orientering. Vel over, så har du grei steingåing opp flanken til varden på toppen, på 2147 moh.

Retur på denne ruten kan tas med 15 min brekryssing over til de sørvestre Urdadalstindene, der du kan få med deg tre toppunkt. 2061 moh, 2080 moh og 2005 moh, før du igjen søker deg vestover og ned til Langvatnet, og følger stigen tilbake til Leirvassbu.

Alternativ 2, via Kyrkjeglupen og Visbreen.
Følg stigen til Spiterstulen, forbi Leirvatnet, Troget, Panna og inn til Kyrkjetjønne. Du passerer i et herlig terreng i glupen mellom Kyrkja og Tverrbytthornet. En virkelig vakker plass...og du har dagens rute fremfor deg store deler av turen. Fremme i Kyrkjeglupen tar Visdalen over, og vrir seg nordover og ned mot Spiterstulen. Ta av stigen her inne, og søk dere bort på nordeggen av Visbretind. Følg denne et lite stykke, til rundt 1600 moh før dere starter på brebiten. Her er det en bratt bre, med utrolig mange sprekker. Det krever erfaring å orientere seg opp denne brebiten. Når man så omssider har kommet seg opp på flatbreen, er det innsteg på fjellet Semelholstind som på alternativ 1.

Uansett hvilken av disse rutene dere velger, så er det en kanon tur! Du får som regel være alene med gruppa di på denne toppen...og utsikten er formidabel!!

NB! MÅ HA FØRER/BREKUNNSKAP.

Visbreen, med Semelholstind 2147 moh til venstre og Visbretind 2234 moh til høgre.

Visbretind, Visbreen, Semelholstind, Semelholstjønne, Urdadalstindene og Hellstugutindene. Gjendealpene står i bakgrunnen.

Slik kan utsikten fra toppen av Visbreen være ved lavt skydekke. Semelholstind lengst til høgre.

2147 moh og jeg finner frem toppturdrammen til mine kunder..!

Utsikt fra Semelholstind, nordvestover, mot Tverrbytthornet, Tverrbottindene, Bukkehøe, Bukkeholstindene, Skardstind, Tverråtindene og Galdhøpiggen...for å nevne noen.

Utsikt fra Semelholstind mot sørvest, med Visbretind nærmest. Bak ser du blandt annet Austre Rauddalstind, Mjølkedalstin og Olavsbunuten.

Mye av samme utsikt som bildet over, men her blir Skardalstind og Skardalseggje med, i tillegg til Rauddalseggje.
Semelholstind, Visbretind og Semeltind i vinterdrakt, sett fra Smørstabbreen, mellom Storebjørn og Gravdalstind.

Alternative ruter til Semelholstind 2147 moh.

Alternativ 1, via Langvatnet og Visbreen.

Alternativ 2, via Kyrkjeglupen og Visbreen.