fredag 20. mai 2011

Sjodalen.


Sjodalen i Vågå kommune, er en av mine virkelige favorittdaler. Alltid når jeg er der, drømmer jeg meg tilbake og prøver å se for meg hvordan dette riket var før veien og trafikken kom her.
Den tiden da dyrene og naturen rådde.
Man har så store variasjoner etter Sjodalen. Fra solid furuskug, til mere gristen fjellbjørk og kjerr. Brusende elver, klare fiskevann og innbydende topper. Et virkelig eldorado.
Dyrelivet i denne dalen er også rikt, og ofte kan man få beskue flokker med rein fra Vågå Tamreinlag.
Dalen har alltid gitt mye beite, og således ble den også tidlig tatt i bruk til setring. Setrene står her ennå, og noen av de er også i bruk den dag i dag.
Sjodalen er et mye brukt turmål, og svært mange turister starter eller avslutter sine fjellturer i dette området. Det er de mange turisthyttene et godt bevis på. Den aller mest berømte turen i området, er og blir turen over Besseggen. En tur som de fleste nordmenn ser seg nærmest forpliktet til å ta en gang i livet, og som for mange blir starten på gryende fjellinteresse og mange andre flotte turer.
Hvem blir vel ikke "bergtatt" av utsikten man får på denne turen?
Så, jeg kan på det varmeste anbefale Sjodalen, enten du vil trimme fiskestanga, gå i skogsterreng, på topptur, eller rett og slett bare innom en plass for en skikkelig god vaffel! =)
Ha en fin dag folkens, og god tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar