onsdag 24. juni 2015

"Det er alle de små øyeblikkene som skaper de store opplevelsene.."

Aasmund Olavsson Vinje likte seg godt i sørenden av Jotunheimen.

På denne tiden av sommeren tar jeg meg en fast tur over til sørsida av Jotunheimen. Jeg liker å få sjekka forholdene rundt om, og skape meg et bilde av hvordan føret er, og hva som kan anbefales til alle de som vil ut i fjellet.
Sørenden av Jotunheimen, med utgangspunkt fra hyttene Tyinholmen, Fondsbu og Eidsbugarden, hadde noe mindre snø enn lenger nord med områdene Hurrungene, Sognefjellet, Smørstabbtindene, Leirdalen. Fortsatt mye hvitt, men dette smelter nok greit vekk. Bygdin var isfritt iallfall i vestenden, Tyin var fortsatt ishelt.
Det er iallfall ikke problem gå, om man velger de rette turene. Alternativt kan man ta med ski. Det er jo bare eksklusivt det, midtsommers! DNT sitt rutenett imellom hyttene er nok delvis tungt å gå nå, pga snøen. Men, det er jo bare til de første har trakka løypa, så blir det hardpakka og godt å gå. Gode fjellsko er iallfall viktig, både nå og ellers i året. Gamasjene har du også bruk for enda.




Om man vil oppleve de flotteste stemningene, så er det aller best om morgenen eller på kvelden. Da står sola lavere, og gjør lyset bedre. Skyggene blir lengere, og du får flotte kontraster i landskapet. Her har jeg fotografert Uranostind i kveldslyset. Uranostind er 2157 moh, og er nok en av Jotunheimens flotteste topper. Derfor fortjener den å bli fotografert i så godt lys som mulig.




På hjemveien seint på kvelden, møtte jeg på disse fire staselige karene. Dette er ekte villreinsbukker i Vest-Jotunheimen. Om du studerer bildet, så ser du at et par av dem "letter på vekta" ved å urinere. De forventer nok at de må ta en spurt for å komme seg vekk fra meg. Jeg uroa dem ikke, man skal ikke gjøre det, for det er jeg som er gjest i deres fjell her. Jeg holdt meg rolig på litt avstand, og de aksepterte mitt nærvær. Således fikk jeg følge de i kveldsbeitinga til det ble for mørkt til å fotografere godt. Takk for laget, gutter!




De samme fire reinsbukkene i rolig beiting. Kvelden begynner å bli sein nå, og fotolyset er vanskelig. Dette er mellom Hongi og Hurrbakk, ikke så langt fra Turtagrø. Så, dette er rein som ikke kvier seg for bratte bakker!




Etter å ha fulgt disse fire kameratene i en og en halv time, ble det for mørkt.
Men da kommer det enda en flott stemning. Solnedgangen! Her prøvde jeg fange den, der jeg står i Jotunheimen og ser sola går ned i Breheimen. Slike kvelder er til å bli religiøs av, rett og slett!



Nyt fjellet folkens, og bruk blikket!
God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar