torsdag 16. juni 2011

Nautgardstind 2258 moh.

Nautgardstind sett fra Veodalen.

Med utgangspunkt i Sjodalen eller Veodalen, har man utrolig mange fine utgangspunkt for fotturer i variert hardhetsgrad. Man har her litt mere frodighet rundt seg, enn den harde steindominansen som råder mange andre steder i Jotunheimen. Likevel, når man kommer høyt nok, så er det stein..over alt også her.
Nautgardstind med sine 2258 moh, er nettopp en slik tur, der du får traska både i gress, kjerr og stein. Ruten jeg vil beskrive, er den enkleste måten å komme seg til toppen på, nemlig fra Veodalen. Et lite stykke inne i Veodalen i retning Glitterheim, tar du av til venstre ned mot elva Veo, der en lang mørk hytte står. Her er det mulighet for å både parkere og slå opp telt. Her skal elva Veo krysses. Denne er regulert, med en "synk" rett innafor hytta. Krysses lettest rett bak hytta.
Vel over, så er neste raferansepunkt Nautgarden. dette er en stor kvølv, som i generasjoner har gitt beite og ro til både rein, hester og kyr. En fredelig plass dette, og man føler seg helt alene her inne. Rett vest for Båsen følges ryggen/siden oppover til høyeste punkt. Du har nå kommet til Austre Nautgardstind, og står på 2194 moh. Videre dreier du så ut og opp på selve Nautgardstind. En fantastisk utsikt møter deg. Breer, tinder og vann..og du er på toppen av det hele!
På returen kan også Stornubben 2174, Veslnubben 2055 og Austnubben 2049 lett bestiges, om man ønsker flere topper. 5 punkt over 2000 m er altså lett mulig.
(Denne returen er tegnet med grønt på kartet mitt)
Nautgardstind kan også bestiges fra Glitterheim, om du allerede er der inne, eller fra Sjodalen via Russdalen og Russvatnet.
Nyt dagen folkens!
Veodalen-Nautgardstind 2258 moh

1. En lang tur dette, over mange steinområder. Tok oss totalt 10 timer

2. Hei Turen var flott, Først ca. 2 timer opp nautgard dalen, så var det ca. 1,5 timers bratt stigning over store steinblokker opp mot først topp på ca 2180m. Her tok vi en matpause og la igjen sekkene før vi dro opp Nautgardstind. Nautgardstind er det første store fjellet i øst-Jotunheimen, så utsikten vest var mange breer og topper, mens østover var det lavere, grønnere fjell. Vi gikk så ryggen over Stornubben og en siste 2000m før nedstigningen. Igjen her var det å gå over mange steinblokker. På turen ned kom vi litt for langt møt øst ift ruten beskrevet, og kom ned en veldig bratt fjellside som var utfordrende. Man bør sikte mot nord-vest og komme ned i Nautgardsdalen istedenfor å komme direkte ned i Veodalen som vi gjorde. Vi traff ingen mennesker bortsett fra en gruppe på toppen av Nautgardstind, men så reinsdyr, lemen og fjellrype. Turen er krevende, så man bør ha et grunnlag før man starter, men utsikten langs ryggen er fantastisk.

3. En fantastisk fin tur, som jeg gikk sist sommer. Jeg tok alle de andre 2000-meterne på vei mot Nautgardatind, og gikk deretter over Nautgardsaksla og ned til Glitterheim. Derfra sykkel tilbake til bilen. Litt utrygt vær, og jeg var ikke høy i hatten da jeg måtte krysse aksla i tordenvær... Men alt i alt en knalltur.

Jo.

1. Ja, tordenvær i høgfjellet er ikke til å spøke med! Et flott turområde dette, men det krever sitt! =)

4. Vart inspirert av omtala di av turen, og gjekk ruta frå Storkroken måndag.Gjekk nok opp litt for tidleg, så det vart ein tur som tok oss over 12 timar. Mykje stein, som eg sjølvsagt måtte i nærkontakt med, og fekk kjenne det i kneet resten av turen. Trass i høgdeskrekk, kom vi opp på sjølvaste toppen, og fekk i tillegg med oss Nubbane og Austre Nautgardstind! Fekk det travelt attende, pga litt trugande skodde og kveldsmørkre, men vi nådde bilen før det var heilt mørkt. Ein fin tur, men den vart litt lang! :)