lørdag 23. juli 2011

Store Bukkeholstind 2213 moh.

Store Bukkeholstind, er en mektig topp i rekken av flere Bukkeholstinder, sentralt i Jotunheimen. Den ligger blandt mange andre topper og breer, i tindelandskapet mellom Visdalen og Leirdalen.
Toppen ser hard ut for de fleste, men som oftest så er det slutten som er brattest, og man finner fort ut hvordan dette løses.
Den korteste veien hit, er å starte fra Leirvassbu, på 1410 moh. Start så på stigen til Spiterstulen, rett østover, gjennom Kyrkjeglupen. Flere koselige fiskevann passeres på god stig her inne, og etterhvert svinger stigen seg nordøst, og Visdalen åpner seg nedover. En mektig U-dal her opp. Du tar av stigen et stykke før stigen når elva Visa..for den skal ikke krysses. Sving så rundt ryggen som kommer fra Tverrbytthornet, og inn mot Tverrbytnede. Elva Tverrbytna krysses med enkelhet, og du skal fortsette inn i bunnen av denne gryta, på nordsida av Tverrbyttjønne. Her kommer det en bekk nedover, og beste oppstigning får du om du går på vestsiden av denne et godt stykke oppover. Oppe i denne bunnen, vrir du deg mot ryggen til øst, og følger så denne helt opp til toppen. Er viktig å besikte ruten nøye her oppe. Bratt og steinete. Men vel på toppen, så venter et mektig skue! Virkelig en fantastisk topp, som man som regel kan stå alene på. Helt rå utsikt!! Returen er den samme, og stor forsiktighet skal utøves på returen ned til Tverrbytnede.
Ta denne turen en dag med sol og godvær, du vil ikke angre!
God tur, og god fjellhelg!
Lerivassbu - Store Bukkeholstind

Store Bukkeholstind med Galdhøpiggen rett bak til høyre, sett fra Tverrbytthornet.