søndag 7. august 2011

Nørdre Styggehøbreatind 2168 moh.

Fra Glitterheim har man mulighetene til å kose seg med mange flotte tinder. En av disse, som man ikke trenger breutstyr for å nå, er Nørdre Styggehøbreatind med sine 2168 meter.
Til Glitterheim kommer du enten med sykkel/beina fra bommen i Veodalen, fra Bessheim, Gjendesheim, Memurubu eller Spiterstulen.
Stigen krysser elva rett øst for Glitterheim, og denne følges i retning Blåtjønnholet. Oppe i sida etter at du har kommet inn til Hestbekken, tar du av stigen og krysser bekken. Peil deg så inn på Styggehøe, som neste referansepunkt. Vel inne på Styggehøe, så får du en forsmak på hvilke utsikt denne turen vil gi deg. Følg så høydedraget vestover over høyde 1810. Nå ser du rett sør-vest dagen mål og rute godt. Peil deg inn mellom breene, og opp ryggen. Noe bratt, men helt greitt, og ruta sier seg selv. Hold til venstre for toppen, etter eggen opp, og så svinger du rett ut når du er vel oppe. En rå utsikt! Breer og tinder, spisse og store! Er dere flere i følge og har med breutstyr, er dette et fint utgangspunkt videre til Store Veotind...men den vil jeg skrive om senere.
God tur!
Glitterheim - Nørdre Styggehøbreatind 2168 moh.