onsdag 18. mai 2011

Trollsteinrundhøe 2170 moh og Trollsteinegga 2300 moh.

Innsteget til Trollsteinegga, med Glittertind rett bak.

Området øst for Visdalen i Lom, byr på et flott men tungt turterreng. I denne delen av Jotunheimen, er det få mennesker, og man kan virkelig nyte stillheten og følelsen av å være alene i verden.
Turen jeg nå vil beskrive, går til Trollsteinegga, som ligger som en kniv i Grotbreen, nord for stupet av Glittertind. Underveis blir det også et besøk på Trollsteinrundhøe på 2170 moh.
Med turstart rett innafor elva Glitra i Visdalen, på ca 900 moh, følges en lite brukt sti oppover skogen. På underkant av 1400 moh, vrir du deg nord-østover mot Glitra. Denne krysses uten store vanskeligheter, og du fortsetter i samme retning. Høyden vinner du sakte men sikkert, og tar du deg tid til å snu deg, så kan du beskue Galdhøpiggen på motsatt side av Visdalen.
Innunder Grotbreen krysser du elva Grota, og søker inn på høyden som tar deg omtrent rett østover til Trollsteinrundøe på 2170 moh. En fantastisk utsikt! Under deg har du nå Trollsteinskvølven, med et fint grønt brevann. Rett sørover har du Trollsteinegga, som er dagens endelige mål, og Glittertind.
På innsteget til Trollsteinegga har man tidligere måtte krysse en liten bit av Grotbreen. Dette er ikke lengere nødvendig, ettersom breen har minket, og trukket seg tilbake. Dronningje nåes derfor utrolig enkelt med sine 2189 moh. Videre sørover blir eggen mere spennende. Knotten sør for Dronningje rundes lett på høyre side og så inn på eggen igjen og helt ut til 2300 moh. En super tur, med en artig avslutning langs denne eggen! Stupet på Glittertind kan virkelig studeres godt herfra.
På denne turen har jeg ikke tatt med flere topper, så returen blir den samme som opp.
Terrenget her er tungt, med mye stein og motbakker. Men stillheten, utsikten og følelsen av å være helt alene i verden, er betalig god nok for litt slit!