lørdag 14. mai 2011

Styggehøe 2213 moh.

Styggehøe midt imot, med Skagastølstindene rett bak.

Styggehøe i Visdalen, er en flott topp med mange breer rundt seg. Den kan likevel bestiges med letthet uten noen form for brekontak. Ved Røisheim i Bøverdalen, svinger man inn mot Visdalen, og veien som tar deg inn til Spiterstulen, på 1100 meters høyde.
Her ser du Styggehøe ruver mot deg, på motsatt side av elva Visa, som har gitt denne mektige dalen namnet. Fotturen starter da med kryssing av elva Visa på broen ved Spiterstulen. Deretter følges stigen som går inn til Svellnosbreen et lite stykke, før du tar av den og holder jevn høyde innover dalen. Etter litt kommer du til elva Tverråa, som kommer med brevann i flere løp, både fra Svellnosbreen og fra Tverråbreen. Vil anbefale å krysse disse der de er mest greinete, for å unngå de store mengdene med vann, som ofte kan komme med disse elvene på varme dager. Vel over Tverråa, fortsetter du innover Visdalen til du kommer til et bekkefar fra selve Styggehø. Dette krysses, og du tar til med stigningen oppover på sørsiden av denne bekken. Et stykke oppe, innunder toppfonna, svinger du ut til venstre og sikter deg inn på ryggen opp til Østtoppen, og så videre etter høyden mot høyeste Styggehø. Nå er du altså på 2213 moh, og kan nyte en formidabel utsikt. Breer rundt og under deg, og høye topper over alt!
Ønsker alle en fortsatt fin fjellhelg!